Fa dies
que tenia ganes d'explicar-vos com ha estat l'inici del projecte d'investigació
que hem encetat a l'aula però necessito començar pel principi. Us prego tingueu
paciència i llegiu fins el final.
Així doncs, comencem: Un dia ens va arribar a l'aula una
capsa misteriosa, abans d'obrir-la férem l'exercici d'imaginar què hi podia
haver dins. Primer, sols mirant-la els infants pensaren que hi podia haver un
dinosaure, un regal, un missatge secret... parlàrem de mides i de què hi podia
caber i què no.
Després, sense obrir-la encara, l'agafàrem per veure si
pesava poc o molt i ajustar una miqueta més les nostres hipòtesis. Finalment,
l'obrírem una miqueta, i per torns, hi ficàrem la mà amb molt de compte no fos
cas que hi hagués alguna cosa que mossega! D'aquesta manera notàrem els
materials que hi havia dins: alguna cosa de fusta (d'aquesta cosa n'hi havia
moltes!), alguna cosa que feia cassogues (pareixia un pinzell) i una capsa,
quadrada o rectangular (no ho teníem molt clar) que pesava molt.
Finalment, l'obrirem i veiérem que a dins hi havia
moltíssimes pinces (que havíem portat de casa), la foto de cada un de nosaltres
subjectant el nostre número del dia que fem anys, pinzells i pintures. Llavors,
ens quedava descobrir què podíem fer amb tot allò.
El primer que decidirem fer fou ordenar les fotos en
grups perquè anys anteriors ho havien vist fer així, alguns sabien que anaven
al mateix globus que tal o tal altra company/a. Per això, jo els vaig dir que
tenien raó que es podien agrupar per mesos i els vaig dir amb qui s'havien
d'ajuntar. Així, férem equips per mesos i després dins cada equip hagueren d'ordenar
els números del primer que faria l'aniversari al darrer d'aquell mes. Ho férem amb ajuda del calendari mirant quin número venia primer, quin el seguia...
Un cop tinguérem això les enganxàrem amb blue-tack a la paret. Ara bé, i les pinces? què fèiem amb elles?
En aquest punt encetàrem altra vegada les nostres
hipòtesis:
- Pintar les pinces de colors
- Posar la foto agafada d'una pinça
- Posar tantes pinces com diu el número de la foto
Davant aquestes idees, els vaig afegir que s'havia
d'utilitzar tot el material de la capsa i que abans de posar-nos a pintar calia
saber com fer-ho. Per això, la opció que millor ens va parèixer va ser la de
posar tantes pinces com indicava el número, i així ho férem. Cada un es va
encarregar d'identificar del seu número (n'hi ha de molt difícils, així que si
no el reconeixíem ens ajudàvem del calendari començant pel número 1 i comptant
fins arribar al dia que teníem, així és com sabem com es diuen els números que
no reconeixem a simple vista). Després, comptàrem les pinces que necessitàvem i
les enganxàrem una davall l'altra que és com decidírem entre tots que volíem
fer-ho.
En tenir tota aquesta feina feta, ens adonàrem que a dins
la capsa hi quedaven pinces i que, a més, hi havia una corda que no havíem
vist! Per tant, aquella hipòtesis no era la correcta. Així que tornàrem a
pensar i, de manera individual, cada un va dibuixar com podíem utilitzar la
corda, les fotos i les pinces. Aquí en teniu alguns exemples de les diferents
hipòtesis.
Finalment, optàrem per col·locar la corda en horitzontal i per posar totes les pinces allà enganxades però.... i les fotos a quina pinça havien d'anar?
No ho teníem molt clar però en aquest punt ens adonàrem que a la paret hi havia un parell de sobres, camuflats entre els nostres dibuixos (que havien estat allà des del principi però ningú els havia vist), que posaven: PISTA 1 i PISTA 2.
Així que, n'obrirem primer un i aquest ens deia que havíem de construir un calendari! Però un calendari què és? En tenim cap a l'aula? Tots teníem clar que en teníem un a l'aula, el ben miràrem i veiérem que el calendari tenia pàgines i que cada pàgina tenia un nom i que tenia números! Miràrem fins quin número arribava cada pàgina. Entre tots, arribàrem a la conclusió que el nostre calendari també havia de tenir parts i números. Per tant, ja sabíem com utilitzar els colors, ens servirien per pintar cada mes.
En aquest punt, per grups, ens encarregàrem de comptar quants dies tenia el mes que ens havia tocat i agafar les pinces que necessitàvem per fer-lo. En tenir-ho ben comptat pintàrem les pinces. Després, col·locàrem les fotos allà on calia.
Aquí, per jo s'havia acabat la feina, el meu objectiu a partir
d'aquest moment era treballar el pas del temps amb aquest calendari. La idea
era cada dia anar girant una pinça per fer més tangible el pas del temps pels
infants. Per tant, així ho anàrem fent, cada dia els dos encarregats del
calendari giraven una pinça i escrivien el número del dia que li corresponia . Així com també hi marcaríem els aconteixements importants com, per exemple, l'arribada de la tardor....ara bé, què ingènua vaig ser pensant que s'acabaria aquí la feina! Si seguiu llegint sabreu perquè ho dic! A la
pròxima entrada us explico com ha continuat la història...
P.D:
el segon sobre ens va servir per confirmar les nostres hipòtesis ja que deia
que cada pinça era un dia del calendari i ens ensenyava una imatge de com
fer-lo.
Mare de Deu quina enfeinada!!! M'agrada com acabeu arribant a les conclusions!!!
ResponEliminaA mí tambe m'agrada molt la idea!!
ResponEliminaGenial!!!!
Quina xulada!!! De ben segur que d'aquí sortirà algun detectiu o detective.
ResponEliminaEl misteri de la capsa ...i fins on heu ariibat!!!.
ResponElimina